Als een dolle door Syrie - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Marjolein Meester - WaarBenJij.nu Als een dolle door Syrie - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Marjolein Meester - WaarBenJij.nu

Als een dolle door Syrie

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 September 2010 | Syrië, Damascus

Lieve allemaal!
Aangezien ik te lui ben (het is ook wel erg warm) om iedere dag in mijn reisdagboek (sorry voor de knutselaars die m zo mooi gepimpt hebben overigens) te schrijven, hou ik onze avonturen lekker bij via deze website, gaat n stuk sneller namelijk...
Op het moment bevinden we ons in Damascus en morgen vertrekken we voor 10 dagen naar Beirut, Libanon.
De afgelopen dagen hebben we als een dolle langs alle (in de Lonely Planet aangegeven uiteraard) hoogtepunten van Syrie gereisd. Vanuit Hama, waar het vorige berichtje vandaan kwam, zijn we verder gereisd met de bus naar Palmyra, samen met Arthur en nog een wazige, zweverige Duitse met een snor die we daar opgepikt hadden. Geen idee hoe het landschap er onderweg uit zag want de gordijnen moesten dicht vanwege de hitte... Beetje jammer. Stiekem natuurlijk wel gegluurd uit het raampje, en het landschap zag er precies zo uit als op de kaart van de LP, dor, woestijnachtig en zanderig. Wel werden we gewaarschuwd voor touts die ons zouden proberen te lokken naar hun hotel vanwege de commissie... Volledig voorbereid op Indiase taferelen, backpackrenners en bewapend met wat Arabische scheldwoorden stapten we uit de bus, waar maar liefst een hele tout stond die ons voor 50 pond (een euro maar liefst) naar het eigengekozen hotel bracht. Dat was weer een meevaller. In het hostel installeerden we ons op het dak, gingen voor de verandering weer eens wat eten (hummus forever) en daarna zijn we de ruines van Palmyra gaan verkennen. Dit zijn de Romeinse resten van de 'stad der palmen', en, anders dan in Europa, mag je er gewoon zelf doorheen dwalen, opklimmen, onderdoor kruipen, net waar je zin in hebt, wat wij naar hartelust hebben gedaan natuurlijk. Zowel de zonsondergang als de zonsopgang (achterlijk vroeg, hoezo vakantie?) hebben we in volle glorie kunnen bewonderen, en daarna zijn we in de huurauto van weer een andere Duitser gestapt om via Bosra naar Damascus te tuffen. Wat een briljant avontuur was dat, op een gegeven moment kreeg ik een smsje van Hi: Welkom in Irak, er stonden ineens borden met een pijl richting Bagdad (leuk fotomoment uiteraard) en er waren angstig weinig benzinestations... Maar zowel Bosra als Damascus hebben we veilig gehaald. Vandaag lekker door de souk geslenterd, even bekeken wat de Syrische dames onder hun zedige zwarte jurken dragen... Fraaier dan dat wordt het niet hoor, zuster- en matrozenoutfitjes, boa-strings, glitterbh's... Laat die zedigheid maar lekker zitten zeg ik dan. Eenmaal uitgewandeld in de souk zaten we in de tuin van het hostel nog even wat te beppen, Mirindatje erbij, gezellig relaxed, toen opeens een super- maar dan ook superharde knal klonk. We doken als twee angstige konijntjes bijna onder de tafel, toen nog meer knallen en we waren bijna buiten zinnen, tot de man van het hostel ons er even op wees dat morgen het Suikerfeest begint en dat ze vuurwerk aan het afsteken waren vlakbij ons... Het was echt te hilarisch, we waren in de volle overtuiging dat er dikke explosies plaatsvonden en toen dacht ik ook nog dat ik iemand naast ons iets hoorde zeggen over Hezbollah... Wat zullen die mensen om ons gelachen hebben ;-)
Verder kan ik alleen maar positief zijn over de enorme vriendelijkheid van de mensen hier, we worden uitgenodigd in huizen, krijgen gratis voedsel en toetjes (altijd welkom), iedereen is oprecht geinteresseerd en we hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld. Waarschijnlijk had George W. weer een aanval van idiootheid toen hij Syrie benoemde tot as van het kwaad, wennegekzeg! Dan is hij duidelijk nog nooit hier geweest. Benieuwd naar het volgende vreselijke land Libanon.
Tot slot wil ik alle bezorgde ouders, vriendjes, vriendinnetjes en dergelijke even geruststellen: die sigaretten, jongens, kwamen uit de Duty Freeshop, zaten in een tasje en er zat een bonnetje bij. Geen coke, hasj of weet ik veel wat jullie dachten wat er in zat... Het komt allemaal goed...
Liefs uit een 1001 nacht Damascus en tot snel!!

  • 09 September 2010 - 22:39

    Naomi:

    Geweldig! Waar blijven de foto's!!

  • 10 September 2010 - 06:34

    Roel:

    Lekker weertje ook daar.. kom je deze keer wel bruiner terug dan ik? ;)

  • 10 September 2010 - 12:07

    Ton En Marianne:

    De dochter van een collega woont al jáááren in Beirut en ze leeft nog steeds, dus we houden hoop op een goede afloop!
    Veel plezier. Wat een reis!

  • 10 September 2010 - 14:26

    Sandra:

    Hey meid,
    Leuk je ve

  • 10 September 2010 - 14:28

    Sandra:

    Hey meid,
    Leuk je avonturen te lezen!
    Super ook dat de mensen zo aardig zijn! Toetjes zijn altijd goed natuurlijk.
    x

  • 10 September 2010 - 15:22

    Marleen:

    Jeetje, wat klinkt dat allemaal fantastisch! Blijf genieten van al die vriendelijke mensen!
    Liefs

  • 10 September 2010 - 21:08

    Jihad:

    Van een smokkelaar naar een nomade tot een ware war zone ervaring de rest is...to be continued....
    Hoe vaak maak je zoiets mee? Besef dat de dagen voorbij zullen vliegen tot bijzondere zeldzame herineringen.(Dan heb je wat om na te vertellen aan je klein-kleinkinderen. Elk seconde is op zich een unieke beleving, laat de hitte of wat dan ook jou niet weerhouden...ENJOY!!!

    P.S. Bel me als je in een benauwde sitautie terecht komt (wat uiteraard niet zal gebeuren, kans is <0,0000..%), dan trommel ik een paar mariniers bij elkaar of desnoods kom ik met huursoldaten

  • 14 September 2010 - 08:54

    Sanne (Interpolis):

    Hoi Marjolein,
    In 1 ruk heb ik alle 3 de verhaaltjes gelezen. Uiteraard leuk om te lezen, fijn dat jullie het naar je zin hebben! Ik kan me de bezorgheid van familie, vriendje ed wel een beetje voorstellen dus pas maar op! En wat las ik tussen de andere reacties: hebben jij en Floris een huis gekocht? Zozo!! Mijn appartement in Amsterdam is super relaxed, hier ga ik me wel vermaken :).

    Have fun!! Sanne

  • 15 September 2010 - 18:44

    Andy:

    Hi: Welkom in Irak :)

  • 16 September 2010 - 04:26

    Renske:

    Ik mis foto's... ;)

    Meis, je bent de meest briljante schrijfster ooit! leuk om te lezen!! Blijf genieten en we moeten snel een mail doen met alle ins en outs!! :)
    Liefs en take care! Gr ook aan Aurin
    xxx

  • 17 September 2010 - 14:56

    Annejet:

    Ik sluit me volledig bij Renske aan!
    Super om op deze manier van alle facetten op de hoogte te worden gehouden!
    Geniet zoveel mogelijk mee!

    Dikke knuffel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Damascus

Midden-Oosten 2010

Recente Reisverslagen:

10 April 2011

Yalla Barbie

02 December 2010

Aan alles komt een einde

16 November 2010

Marjoleintje heeft vakantie

16 Oktober 2010

This is the life...

05 Oktober 2010

Bestemming bereikt!
Marjolein

Kom maar op met die hummus, zeg ik dan.

Actief sinds 21 Juni 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 16661

Voorgaande reizen:

07 April 2011 - 12 Juni 2011

Palestina 2011

31 Augustus 2010 - 01 Januari 2011

Midden-Oosten 2010

Landen bezocht: